sso

Domácí olej si můžete vylisovat i v paneláku. Zkuste lněný nebo sezamový

Salát zalitý lněným olejem? Na první pohled zdravá a hlavně chutná dobrota. Jenže - není olej jako olej. Jeho kvalita výrazně závisí na způsobu zpracování. Ukážeme vám, jak se liší, a jak si špičkový olej vyrobit svépomocí.

Home made oil
Home made oil

Oleje lisované za tepla - více oleje, méně kvality

Olej může být buď lisovaný za tepla, nebo za studena. Většina běžně dostupných olejů je lisována za tepla, což znamená, že se semínka zahřejí, aby změkla a výrobce z nich získal více oleje. Výsledkem tohoto procesu je více oleje s nižší kvalitou.

V obchodech takový olej poznáte snadno:

  • je v průhledném obalu,
  • je čirý,
  • je řídký,
  • nezakalí se,
  • nemá žádnou specifickou vůni ani chuť,
  • nikdy se nezkazí.

Při lisování za tepla se totiž ztrácí nejen chuť lisovaných semínek, ale hlavně spousta cenných látek. A to je škoda, protože stále více studií poukazuje na skvělé výživové vlastnosti rostlinných olejů.

Lisování za studena je zdravější

Jde to ale i jinak. Když semínka lisujete za studena (při lisování nesmí být překročena teplota 42 ˚C), trvá to sice déle a potřebujete jich více, odměnou je vám ale kvalitní olej plný vitamínů a dalších cenných látek.

Právě kvůli těmto vlastnostem by za studena lisované oleje měly tvořit důležitou součást vašeho jídelníčku. Podle výzkumů by si každý měl denně dát zhruba jednu lžíci.

Na olejích lisovaných za studena je skvělá ještě jedna věc - můžete si je připravit i doma.

Sana Oil Extractor presentation
Sana Oil Extractor presentation

Jak na domácí lisování olejů

Láká vás příprava domácích olejů? Pokud máte doma odšťavňovač Sana EUJ-606 nebo EUJ-707, nic vám nebrání se do toho pustit. Lis na olej z nerezavějící oceli totiž existuje k těmto odšťavňovačům jako doplněk a stejně jako ony se rychle a snadno čistí.

Lis na olej Sana vám umožňuje vylisovat si čerstvý olej z různých semen, například z lněných, slunečnicových nebo sezamových. Díky metodě lisování za studena navíc zaručuje tu nejlepší chuť a zachování výživových hodnot.

Neprávem opomíjené oleje: lněný a sezamový

Čím začít? Zkuste třeba lněný nebo sezamový olej. Obsah oleje se pohybuje kolem 40 % u lnu a 60 % u sezamu - počítejte tedy, že na litr oleje budete potřebovat až několik kilogramů semínek. V případě lněného oleje ale doporučujeme vylisovat vždy jen takové množství, které rychle spotřebujete. Tento olej se totiž během několika týdnů kazí, a pokud ho skladujete mimo lednici, může začít žluknout už za pár dní. To by vás od něj ale určitě nemělo odradit!

Lněný olej totiž patří mezi ty oleje, které mají nejvyšší výživové hodnoty na světě. I když lněné semínko v podstatě není obilovina, má podobný obsah vitamínů a minerálů. Množstvím vlákniny, antioxidantů a omega-3 mastných kyselin však obiloviny daleko převyšuje.

Jeho blahodárné účinky znali už staří Řekové a lékař Hippokrates ho předepisoval při potížích se sliznicemi. I dnes lněný olej skvěle srovná trávení a ženy jistě ocení jeho schopnost zmírnit menstruační bolesti.

Sezamový olej zase obsahuje velké množství mononenasycených mastných kyselin a omega-6 mastných kyselin. Snižuje hladinu cholesterolu v krvi a je obecně vhodný pro lidi trpící nemocemi srdce a cév. Vysoký obsah vitaminů skupiny B a hořčíku s fosforem z něj zase dělají lék na špatnou náladu.

Velké využití má také v kosmetice, kde ho můžete použít i v péči o dětskou pleť.

Publikováno: 29. ledna 2015
###message