sso

Jahody v zimě? Přejděte na sezónní ovoce a zeleninu - je to zdravější!

Maruška z pohádky o dvanácti Měsíčcích by to dnes měla mnohem jednodušší. Pro čerstvé jahody si i v únoru stačí zajít do supermarketu. Od ovoce a zeleniny, které strávilo několik týdnů na cestě (mnohdy přes půl zeměkoule), ale nemůžete očekávat žádné zázraky. Cenných látek v něm zbylo jen minimum a s chutí to také není příliš valné.

jahody
jahody

Proč je sezónní zelenina a ovoce zdravější a chutnější

Když máte na výběr, vždy volte potraviny, které zemědělci sklidili poblíž a nedávno. I když je výběr v některých období omezenější, vyplatí se to!

Ovoce a zelenina z druhého konce světa urazí dlouhou a náročnou cestu, než se dostane na pulty našich obchodů. Aby banány zůstaly žluté a rajčata červená, musí jim pěstitelé trochu pomoci, na řadu proto přichází pesticidy, barviva a konzervanty - nic, co by našemu tělu prospívalo.

Sezónní produkty od místních farmářů naopak k zákazníkovi cestují jen pár hodin, díky tomu si zachovávají cenné látky i chuť. Jedna mrkev z Moravy tedy v sobě může mít daleko více vitaminů než pět pomerančů z Kolumbie.

Výhody sezónních potravin

  • Jsou plné vitaminů, minerálů a dalších cenných látek.
  • Obvykle nejsou chemicky ošetřené.
  • Jsou levnější než potraviny dovážené z jiných podnebných pásů.
  • Mají více chuti.

Seznamte se, sezónní potraviny

V každém ročním období se sklízí jiné druhy plodin. Prohlédněte si stručný kalendář sezónních potravin, který jsme pro vás připravili:

Jaro – ředkvičky, hlávkový salát, jahody, květák, kedlubna, ledový salát
Léto – mrkev, rajčata, broskve, hrášek, brokolice, cuketa, jablka, okurky
Podzim – cibule, hroznové víno, petržel, ořechy, hrušky, dýně
Zima – růžičková kapusta, pórek, polníček, řeřicha

Seznam samozřejmě není kompletní, většina potravin navíc patří do několika období (například jablka se sklízí od července do října, patří tedy do léta i podzimu).

Záleží i na skladování

Některé druhy ovoce a zeleniny se musí zkonzumovat nebo zpracovat do několika týdnů od sklizně (meruňky, borůvky, švestky), jiné můžete skladovat několik měsíců i déle. Potraviny, které vydrží po celý rok, jsou například:

  • cibule
  • celer
  • mrkev
  • brambory
  • červená řepa
  • česnek
  • pórek
  • ořechy

Recepty pro odšťavňovač od jara do zimy

Připravujte si ze sezónních plodů zdravé a chutné šťávy! Poradíme vám, co se hodí do odšťavňovače uprostřed horkého léta a čím svému tělu prospějete v zimním období chřipek.

Detoxikační jarní šťáva – mix zelené listové zeleniny (špenát, hlávkový salát, mangold, ledový salát)
Svěží ovocná letní šťáva – hrst jahod, 2 jablka, 3 mrkve, 2 broskve
Podzimní šťáva na imunitu – 4 hrušky, 2 jablka, dva trsy hroznového vína
Zahřívací zimní šťáva – 4 jablka, červená řepa, zázvor

V zimě si tedy na rozdíl od zlé Maruščiny macechy dejte na jahody zajít chuť, uvidíte, že na jaře vám pak budou chutnat o to více.

Publikováno: 25. února 2014
###message