sso

Tipy pro vegetariány: Doplňte železo a jarní únava bude pryč

Co máme sami na sobě ověřeno a funguje na únavu téměř obratem? Nasaďte železo a do týdne až dvou uvidíte změnu.

nedostatek železa

Železo je zodpovědné za rozvádění kyslíku do tkání. Pokud máte málo kyslíku ve tkáních, cítíte se unavení, malátní, nesoustředění, píská vám v uších, můžete se rychle zadýchávat. V případě veganů, vegetariánů a lidí, kteří jedí maso jen zřídka, může dojít k nedostatku železa docela snadno. Stačí, když…

  • …se příliš nestaráte o řádné doplňování železa z rostlinných zdrojů. 
  • …jíte převážně nezdravou stravu, která je na železo chudá, nebo děláte chyby, které vstřebávání železa omezují. Například pijete kávu a černý čaj přímo při jídle nebo brzy po něm.  
  • …hodně sportujete. Největší pozor by si měl dát každý, kdo se věnuje vytrvalostnímu nebo silně výkonnostnímu sportu (běh, hokej, kulturistika apod.).

Jak si doplnit železo odšťavňováním?

Vstřebávání železa z rostlinných zdrojů není tak efektivní jako ze živočišných, proto je třeba jej podpořit a nedělat zbytečné chyby. Odšťavňování je jedním z nejlepších způsobů, protože se při něm oddělí nerozpustná vláknina, která jinak vstřebávání železa omezuje.

  • Nejvyšší obsah železa má petržel, bazalka, máta, mrkev, červená řepa, brokolice, hrušky nebo hrozny. Jednou za týden si můžete odšťavnit jednu syrovou bramboru a v létě se vrhněte na jahody, meruňky, švestky, třešně, maliny a borůvky.
  • I listová zelenina obsahuje hodně železa, ale zároveň i tzv. polyfenoly, které jeho vstřebávání brání. Řešením je odšťavnit společně s listovkou například citrón. Vitamín C a kyselina citrónová účinky polyfenolů ruší tím, že udržují železo ve vstřebatelnější formě.
  • Šťávu si udělejte hned ráno a vypijte ji nalačno ideálně do 30 minut po probuzení. Tělo po probuzení vstřebává železo vůbec nejlépe.
nedostatek železa
nedostatek železa

Proč nepít šťávu u snídaně?

Pokud budete pít šťávu u snídaně, tedy společně s ní pozřete i chléb, cereálie, míchaná vajíčka, černý čaj, kávu nebo mléko, absorpce železa se omezí. Černý čaj sníží využití železa tělem o 60-70 %, mléko a sýr o 50 %.

chudokrevnost
chudokrevnost

Koukejte se po kopřivách

Na jaře buďte při procházkách obzvlášť bdělí, abyste neprošvihli první mladé kopřivy. Po dobu 7 dní pak denně odšťavňujte hrst mladých lístků (bez stonku) společně s jakýmkoli ovocem či zeleninou, třeba s jablkem, a vždy přidejte i citrón. Doporučenou dobu nepřekračujte!

anémie
anémie

Nezapomeňte pořádně dýchat

I když budete mít v těle dostatek železa, jeho využití můžete zazdít nesprávným dýcháním. Dýcháte celý den povrchově? Naučte se dýchat do břicha, nikoli do hrudníku. Při sportu přizpůsobte vaše tempo tak, abyste byli schopni udýchat jej nosem. Takto časem dosáhnete i vyšší výkonnosti.

nedostatek železa
nedostatek železa

Dobrá zpráva nakonec

Tělo si reguluje příjem železa z rostlinných zdrojů podle aktuálních zásob. Znamená to, že když máte nedostatek železa, vstřebáte ho z rostlinné stravy ve větším množství, než kdybyste měli zásobu tak akorát nebo nadbytek. O to výrazněji byste měli pocítit i nárůst energie.

šnekový odšťavňovač Sana Juicer 707
šnekový odšťavňovač Sana Juicer 707

Co odšťavní bylinky, řepu, hrozny i listovku?

Na trhu neexistuje univerzálnější odšťavňovač, než je horizontální šnekový. Jako jediný zvládne velká množství kořenové a listové zeleniny a přitom je skvělý i na bylinky (máta, petržel) a všechno možné ovoce. A umytý je asi tak do minuty. Dlouhodobě nejoblíbenějším horizontálem je Sana Juicer 707, na který dostanete záruku 10 let na motor, 5 let na díly a ještě k tomu doživotní servis zdarma.

Publikováno: 6. března 2018
###message