sso

Vyzkoušejte šťávu ze syrových brambor

Milujete bramboračku, bramborovou kaši nebo bramboráky? A už jste někdy ochutnali syrové brambory? Někdo je miluje od malička, jinému vůbec nechutnají. Syrové brambory jsou ovšem zdravější než vařené, obsahují totiž mnohem více cenných látek. Zkuste si je hodit do odšťavňovače, možná vám bramborová šťáva zachutná!

brambory
brambory

Brambory jsou plné důležitých minerálů

V Evropě se brambory objevily až v 18. století, rychle si ale získaly oblibu a dodnes jsou součástí většiny evropských kuchyní. Nejsou totiž náročné na pěstování, ale mají vysokou výživovou hodnotu. Ze zdravotního hlediska jsou hodnotné, protože obsahují draslík, hořčík, vápník, zinek, fosfor, železo a další. Z vitaminů v bramborách najdete vitamin C a B (ve slupce).


Minerály a vitaminy jsou důležité pro fungování celého našeho těla. Když budete brambory pravidelně zařazovat do vašeho jídelníčku, můžete se těšit na tyto zdravotní účinky:

  • zdravé srdce a cévní systém
  • hormonální rovnováha
  • fungování metabolismu
  • zdravější kosti a klouby
  • lepší imunita
  • odolnost proti stresu

Proces vaření však velkou část důležitých látek ničí, z vitaminu C například v uvařených bramborách nezbude nic. To ale neznamená, že byste na vařené brambory měli zapomenout, stále obsahují hodně zdravých sacharidů. Odpusťte si spíše smažené brambory (hlavně hranolky), ty už toho mají se zdravím společného jen málo.

Pravidla pro konzumaci syrových brambor

Pozor na zelené brambory! Nikdy nejezte brambory, které jsou byť z malé části zelené. Syrové zelené brambory jsou dokonce jedovaté, a mohly by vám způsobit vážné potíže.

Stačí jedna brambora týdně! I když jsou syrové brambory zdravé, nejezte je moc často. Hrozí vám bakteriální onemocnění a trávicí potíže, naše tělo totiž není na syrové brambory příliš zvyklé.

Odšťavněte si je! Šťáva z brambor vám zachutná, můžete ji kombinovat třeba s mrkvovou nebo jablečnou šťávou, navíc se brambory v tekutém stavu snadněji tráví.

Recepty pro zdraví

  • samotná šťáva z brambor pomáhá ke snížení krevního tlaku, je to lék na podráždění žaludek, nechutenství i únavu
  • když k ní do odšťavňovače přidáte lněné semínko, získáte přírodní projímadlo
  • šťáva z brambor v kombinaci s citronovou šťávou snižuje překyselení organismu
  • k bramborám přihoďte červenou řepu, posílíte imunitu

Nebo ochutnejte bramborovou šťávu jen tak!

Publikováno: 14. března 2014
###message