sso

Být 50% raw je lepší než 100%?

Možná jste odpůrci jakýchkoli přísných omezení ve stravování, možná se vám naopak koncept raw líbí, ale pochybujete, že byste ho zvládli dodržovat dlouhodobě. Ať už se k raw stavíte jakkoli, vězte, že si z jeho konceptu můžete mnoho vzít. A mnoho za to získáte.

Je raw ten nejlepší výživový směr?

Pokud potravina prošla úpravou při teplotě vyšší než 45 ˚C, příznivci raw diety (vitariáni) ji považují za nutričně mrtvou a tělu neprospívající. Do jisté míry mají pravdu. Zahřívání skutečně některé živiny znehodnocuje (například vitamíny B a C), jiné jsou ale naopak lépe využitelné až po tepelné úpravě (lykopen a karotenoidy).

„S tvrzeními ohledně vitariánské stravy se plně neshodují ani tzv. tradiční výživové směry, jako je třeba ájurvéda nebo tradiční čínská medicína, podle kterých každému konstitučnímu typu náleží trošičku jiný typ stravy. Některým lidem bude vyhovovat více tepelně upravené stravy, některým více studené. Není možné říct, že jenom syrová strava je ta nejlepší a vyhovující pro všechny,“ říká k tomu výživová specialistka PharmDr. Margit Slimáková na svém Youtube kanále.

Zároveň dodává, že to, že vitariáni popisují nárůst energie, zeštíhlení postavy a zlepšení celkového stavu, se dá snadno vysvětlit. Pokud totiž z tzv. „normální“ stravy najednou přejdete na konzumaci spousty ovoce, zeleniny, semínek a ořechů a naopak vynecháte polotovary, hromady pečiva a celkově se orientujete na kvalitu, bylo by divné, kdybyste se necítili okamžitě lépe.

raw food
raw food

Jaká hlavní rizika má stoprocentní vitariánství?

Především je velmi těžké dlouhodobě zajišťovat tělu vše, co potřebuje. Vitariánům hrozí nedostatek vitamínu B12, vápníku a bílkovin, pokud si to obzvlášť nepohlídají. Také mohou mít o dost nižší příjem kalorií, než je pro jejich věk a hmotnost dáno. Velmi omezující okolností při praktikování raw diety může být i jistá sociální izolovanost.

Znamená to, že se vás snažíme od vitariánství odradit?

To určitě ne – každý totiž sám nejlíp ví, co mu vyhovuje, takže se spolehněte hlavně na své pocity. Jsou lidé, kteří jsou vitariány opravdu dlouhá léta a perfektně fungují. Chcete se také cítit zdravěji, ale neradi byste šli do takového extrému? Praktikujte raw dietu jen napůl. Uvidíte, že už taková „malá“ změna dokáže velké věci.

„Mnoho, mnoho problémů a zdravotních potíží zmizí jako sníh na slunci, pokud budete jíst z 50 % syrově,“ tvrdí Marie-Claire Hermans, specialistka na přípravu syrových pokrmů, které vypadají jako vařené. „Být raw není o tom stát se 100% vitariánem přes noc. Je to o postupném zařazování co největšího podílu zdravé a živé rostlinné stravy a současně postupném upouštění od konzumace potravin, které vám ubírají energii i zdraví.“

raw food
raw food

Jak se stát 50% raw?

Z každého jídla jednoduše uděláte napůl raw, pokud svůj talíř z poloviny zaplníte čerstvou zeleninou, případně ovocem. Můžete doplnit i bylinky, ořechy, semínka nebo za studena lisované oleje. Pokud se vám ovoce a zelenina k určitým jídlům nehodí nebo si to prostě jen chcete celé ulehčit, část plodů odšťavňujte. Některé suroviny si můžete i usušit a vzít si je jako malé občerstvení třeba na výlet nebo do práce.    

50% raw můžete být už napořád, nebo to vzít jen jako odrazový můstek a později podíl syrové stravy zvyšovat – dokud se nedostanete do fáze, která bude vám osobně maximálně sedět.

Pokud se chcete osobně inspirovat, co všechno lze syrově připravovat a jíst, dorazte na pražský Raw Fest. Budeme tam taky!

Publikováno: 4. května 2016
###message